Så här gör vi hos oss. . .

Lokala trivsel- och ordningsbestämmelser för Uddevalla GK

Lokala bestämmelser skall inte förväxlas med lokala regler.
Detta är bestämmelser som klubben anser nöd­vändiga för spelet och för en allmän ordning bl.a. ur säkerhetssynpunkt.

Vi på Uddevalla Golfklubb är naturligtvis väldigt glada över att du har valt att komma till oss för att spela på vår omtyckta bana, vare sig du är här som gäst eller medlem. För att upplevelsen ska bli så positiv som möjligt för dig själv och alla andra så vill vi från klubbens sida att du följer klubbens gängse riktlinjer.

Givetvis förutsätter vi att du och ditt sällskap följer allmänna regler för vett och etikett på golfbanan, t.ex. genom att lägga bunkerkrattan rätt, reparera uppslagen torv och fixa till nedslagsmärken på greenerna.

Säkerhet på banan

Vi sätter säkerheten i främsta rummet vilket betyder att stor aktsamhet skall iakttagas vid spel och träning.

Nedan hittar du de punkter som vi följer gällande säkerheten vid spel på vår bana:

• Flygplan och Banarbetare har ALLTID företräde!
  • Avvakta signal från banarbetare före spel.
  • Slå aldrig! om ditt “bästa” slag kan nå eller störa spelare i bollen framför.
  • Provsvinga aldrig i riktning mot en annan spelare.
  • Stå aldrig snett framför någon som skall slå ett längre slag eller bunkerslag.
  • Skrik “fore!” om din boll går i riktning mot en annan spelare/banarbetare/åskådare eller om den går mot ett område som är blint och där det kan befinna sig andra spelare.
  • Spelare som befinner sig på ett hål med “högre” nummer har företräde.
  • Medlem alternativt spelare med lägst hcp i bollen har huvudansvar för säkerheten i bollen!

Före Golfen

För att ge så många som möjligt chansen att spela gäller följande:

• Ett aktivt medlemskap (golf-ID) i en golfklubb är nödvändigt för att spela på Uddevalla GK.
  • Vi sätter ihop 4-bollar så långt det är möjligt för att så många som möjligt ska få njuta av vår bana.
  • Allt spel på banan skall vara anmält före start på de sätt som finns dvs. appar, telefon eller i reception.
  • Greenfee måste erläggas innan start. Kontroll av greenfee och spelrätt utförs och person med golfutrustning på banan, som inte löst greenfee eller saknar spelrätt, riskerar att avvisas och att få betala dubbel gällande greenfee.
  • För att behålla rätten till starttid vill vi att du checkar in minst 15 minuter innan start, därefter kan tiden tas i anspråk för att möjliggöra ”spontangolf”.
  • Efter du checkat in säkerställer du att du är vid första tee i god tid, gärna senast 5 minuter före din angivna utslagstid.

Under golfrundan

För att speltempot ska flyta på och vara behagligt, tänker vi på följande:

• Håll kontakten med bollen före. Alltså var strax bakom bollen framför, inte strax framför bollen bakom.
  • Först färdig på tee, slår först
  • Slå en provisorisk boll om du misstänker att din första kan bli svår att hitta.
  • Släpp igenom nästa parti om du inte hittar bollen inom 30 sekunder.
  • Vinka fram på korthålen om bollen bakom står på tee.
  • Ta gärna en paus efter hål 9 men gör det helst på högst fem minuter.
  • Toalett finns vid 7:ans tee.

Golfbil

Vid spel på banan får golfbil hyras och nyttjas av person som är minst 18 år och har B-körkort. Golfbilen kör vi med försiktighet och ej i närheten av greenområdet. Stopplikt, lämna företräde och yttersta försiktighet gäller vid överfart på flygfältet.

Efter spel med golfbil ser du till att:

• Golfbilen ställs tillbaka på rätt plats i carporten.
  • Skräp plockas bort och slängs i papperskorgen.
  • Laddaren sätts i och kontroll görs att laddaren sätter igång.
  • Bilen låses med därför avsett lås.
  • Nyckel återlämnas i receptionen alternativt i greenfeeinkastet vid receptionsentrén om receptionen är stängd.

Hund

Hund får medföras på området kring klubbhuset. Kopplad hund får även medföras vid sällskapsspel förutsatt att det accepteras av övriga spelare i bollen. Hund får ej beträda greener, foregreen, teeytor eller bunkrar. Hund får däremot inte medföras vid tävling.
Självklart plockar varje hundägare upp efter sin hund om det skulle behövas.

När spelar vi inte?

Vi spelar inte på banan när:

• Det är frost på banan
  • När sikten understiger 225 meter på grund av t.ex. dimma
  • När banan är avstängd
  • När startförbud råder
  • I övrigt när banansvarig så beslutar

Stort tack för att Du hjälper till så att Din egen golfupplevelse på Uddevalla GK bli bättre!

• an får spela bollen där den ligger, inte där man vill att den ska ligga