Börja Spela

Det är enkelt att börja spela golf!

Gå en Grönt Kort kurs

Det är klubbens Pro Jessica Karlsson, spelare på Europa Touren, som tillsammans med teoriansvarig har ansvaret för utbildningen och att den är av god kvalité.

I kursen får du lära dig golfens alla grundslag och vi väver ihop teori med praktik på ett roligt sätt. Du lär dig de viktigaste golfreglerna ute på vår vackra bana och så fort tränaren bedömer att du är redo så får du börja med fadderronder och spel på banan. Du får självklart låna klubbor under kursen om du inte har egna.

Vägen till Grönt Kort för dig t.o.m. 14 år

• Registrera dig som medlem för att erhålla ett Golf-id.
  • Delta i juniorträning eller träna med din förälder.
  • Gör din teori på Min Golf, tillsammans med dina föräldrar eller vår tränare Jessica.
  • Gör ett spelprov. När du gjort en runda med godkänt resultat ska den godkända rundan registreras på Min Golf.
  • När både teori och spelprov är avklarade och godkända registrerar klubben ditt Gröna Kort.

Vägen till Grönt Kort för dig från 15 år och äldre

• Registrera dig som medlem för att erhålla ett Golf-id.
  • Delta på en av våra Grönt kort kurser eller våra juniorträningar med vår tränare Jessica Karlsson.
  • Gör ditt digitala teoriprov på Min Golf.
  • Gå fadderundor med någon du känner eller med någon klubb-fadder tills du känner att det fungerar på banan.
  • Genomför spelprov för Grönt Kort tillsammans med en markör.
  • När du gjort en runda med godkänt resultat ska den godkända rundan registreras på Min Golf.

Spelprov för dig som är upp till 14 år

• Här är det lite olika beroende på ålder. Prata med vår tränare Jessica så förklarar hon vad som gäller för just dig.
  • När du får klartecken för ditt spelprov, kontakta klubben för få ditt hcp aktiverat.

Spelprov för dig som är 15 år eller äldre

• Gör uppspelet från valfri tee med en spelare/markör med aktivt Golf-id och handicap 54,0 eller lägre.
  • För att klara det praktiska provet, och på så sätt bevisa att du har tillräckligt med praktiska kunskaper, gäller det att spela 9 hål på ett motsvarande handicap av 54. Det är samma sak som att få 18 poäng på dessa 9 hål.
  • Registrera godkänt uppspel på Min Golf.
  • Kontakta klubben för få ditt hcp aktiverat.

Boka tid för Spelprov

• Be din markör att boka sin egen starttid och kontakta därefter klubben för att få hjälp med din egen bokning.
  • För alla icke medlemmar erläggs greenfee innan spel och det gäller även din markör.
  • Om du inte har egen markör så är du välkommen att spela på banan med en klubb-fadder.

Rekommenderade tider för spelprov

För att du ska kunna spela i lugn och ro och inte känna dig stressad över att det är många spelare på banan rekommenderar vi att du bokar tid för spelprov på en eftermiddagstid.

Läs Mer om Grönt Kort Kurs och Anmäl Dig Här!

Intro Grönt Kort

Se Svenska Golfförbundets introduktion till Grönt Kort

Golf är bedrägligt enkelt och oändligt komplicerat; det tillfredsställer själen och frustrerar intellektet. Det är på samma gång givande och irriterande – och det är utan tvekan det största spelet som mänskligheten någonsin har uppfunnit

Arnold Palmer

5:e plats av Topp 25 manliga golfare genom tiderna.